Het aandeel Philips Lighting kreeg vrijdagochtend een flinke dreun, na de bekendmaking van de halfjaarcijfers. De beurskoers zakte kort na de opening met meer dan 5 procent.
Philips Lighting heeft in het tweede kwartaal meer winst gemaakt, maar de omzet stond nog altijd onder druk. De groei in ledverlichting was niet sterk genoeg om de voortdurende krimp van de verkopen van conventionele verlichtingsproducten te compenseren.
De opbrengsten daalden afgelopen kwartaal met 2 procent tot 1,7 miljard euro, waarbij de vergelijkbare verkopen met 1,8 procent afnamen. Ouderwetse gloeilampen brachten 20 procent minder in het laatje, ledverlichting 23 procent meer. De verkopen van verlichtingssystemen voor thuis nam met 15 procent toe, de omzet uit professionele verlichtingssystemen daalde met 2,3 procent.
Hoewel de marktomstandigheden onzeker blijven, verwacht Philips Lighting later dit jaar weer groei. Daarbij rekent het onder meer op een bijdrage van enkele grote infrastructuurprojecten in de Verenigde Staten. Afgelopen kwartaal was het bedrijf daar wat minder succesvol, vooral waar het ging om kleinere projecten. ,,De markt is er wel, maar we zien vertraging bij de beslissing van klanten om te investeren”, zei topman Eric Rondolat vrijdag in een toelichting.
Verder kampt Philips Lighting waar het de professionele markt betreft nog altijd met moeilijke economische omstandigheden in het Midden-Oosten en Turkije. In Europa en China daarentegen zijn de prestaties ,,vrij sterk”, aldus Rondolat.
Winst Philips Lighting verbetert, maar omzet onder druk
De winstgevendheid verbeterde op alle fronten. Ook de marge op gloeilampen viel ondanks de sterke omzetdaling iets hoger uit. Het bedrijfsresultaat (ebita), geschoond voor eenmalige posten steeg met ruim 8 procent tot 174 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 73 miljoen euro, dat is meer dan een kwart hoger dan in het tweede kwartaal van 2016.
Rondolat zei tegen Bloomberg Television dat Philips Lighting met belangstelling kijkt naar de gloeilampendivisie van branchegenoot General Electric (GE). Die werd vorige maand in de etalage gezet. Waar veel bedrijven geen brood meer zien in de verkoop van traditionele lampen, is Philips Lighting van plan daar tot het laatst mee door te gaan.
Wel worden gloeilampen steeds minder belangrijk. Philips Lighting haalt nu bijna twee derde van de omzet uit ledverlichting, een jaar geleden nog iets meer dan de helft.